Volvo gör svenskar mer patriotiska?

Volvos nya reklamfilm med Zlatan har blivit en succé och bara på Youtube har reklamfilmen sätts av 4,3 miljoner i skrivande stund. Dessutom har Markoolio gjort en egen tolkning på reklamfilmen som sätts av ytterligare åttahundratusen tills nu.

Sydsvenskan är också en av många tidningar som visat intresse för reklamfilmen. Senast ut är en krönika av Ulf Jarevik som på ett väldigt spretigt vis försöker kritisera Volvo och reklamfilmen. Det fantastiska är att tre barn på två, fem och nio år har lärt sig nationalsången genom en reklamfilm – Tack vare Zlatan och Volvo!

Tydligen hade det bara känts bra om man lärt sig nationalsången för Zlatans prestationer inom sport och inte för att han citerar den i en reklamfilm. Tidigt i krönikan nämns följande ”Har de lärt sig den på dagis, skolan, fritids, kyrkans barntimme eller av envisa föräldrar? Nej – och åter nej.” och sen framställs det som dåligt att barnen lärt sig något så fint som nationalsången på ett ”felaktigt” sätt.

Jag är lite patriotisk av mig och jag tycker vi svenskar är för dåliga på att visa patriotiska känslor. Det är nästan så det är lite fult att kunna nationalsången och gråta när Sverige tar guld i en OS-final. Det tycker jag är fint…

Hela krönikan känns mest som ett desperat försök att gnälla på något. Först Zlatan, Volvo och Nationalsången, för att sedan börja gnälla på att fyrhjulsdrivna bilar är onödiga. Dessutom är Volvo XC70 onödig enligt Ulf.

Avslutningsvis gör han ändå bort sig då han påstår att Volvo XC70 är den fyrhjulsdrivna varianten av V70, men så är det inte. XC70 är en Cross Country modell och finns i både tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Även Volvo V70 finns i bådadera. Även om modellerna påminner om varandra så är det separata modeller.

Nej, det var en bra idé att ta med Zlatan i Volvoreklamen. Att de dessutom på köpet lyckas lära barn nationalsången måste göra den till en av de bättre och mest lärorika reklamfilmer som någonsin skapats :)

TIPS!  Barnsängar – Fantasin sätter gränser